Ο Guardian υμνεί τα Τρίκαλα, την πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας

Με ένα άρθρο-ύμνο ο Guardian αποθεώνει τα Τρίκαλα, μια έξυπνη πόλη στην καρδιά της αγροτικής Ελλάδας, που δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί, τονίζοντας τα καινοτόμα έργα που έχουν γίνει εδώ και το πόσο η τεχνολογία έχει αλλάξει τη ζωή των κατοίκων της.

Ολόκληρο το άρθρο

Guardian: Στην πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας: «Τώρα δε χρειάζεται να γνωρίζεις έναν πολιτικό για να γίνει κάτι». 

Τα Τρίκαλα, στην αγροτική καρδιά της Ελλάδας, είναι μάλλον μία από αυτές τις υποψήφιες που δε θα φανταζόταν ποτέ κανείς ότι μπορεί να αποτελούσε κορυφαία έξυπνη πόλη – αλλά οι καινοτομίες έχουν βελτιώσει τη ζωή των κατοίκων παρά την οικονομική κρίση.

«Στο παρελθόν, οι κάτοικοι έπρεπε να καλέσουν τον αντιδήμαρχο ακόμη και για να αλλάξουν μία λάμπα σε στύλο της ΔΕΗ» λέει η Σόνια Σοφού, αστυνομικός που έγινε δημόσιος υπάλληλος. «Τώρα, δεν χρειάζεται να ξέρεις έναν πολιτικό για να γίνει κάτι».

Η 37χρονη εργάζεται σκληρά στην αίθουσα ελέγχου των Τρικάλων, την πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας. Στον τοίχο, 9 οθόνες με πολύχρωμους χάρτες και γραφήματα παρακολουθούν τη διαθεσιμότητα των χώρων στάθμευσης, την κατάσταση των φανών και των αγωγών ύδρευσης, τη θέση των φορτηγών σκουπιδιών και τον μηνιαίο προϋπολογισμό του δήμου.

Η Σοφού απαντά στο τηλέφωνο, καταγράφει αναφορές για την μη συλλογή σκουπιδιών και πεσμένων κλαδιών δέντρων στο σύστημα ηλεκτρονικών καταγγελιών της μικρής αυτής πόλης. Καθώς δουλεύει, οι πληροφορίες εμφανίζονται σε μία από τις οθόνες πάνω της.

Οι έξυπνες πόλεις – που συνήθως ορίζονται ως αυτές που χρησιμοποιούν τεχνολογία για τη βελτίωση των υπηρεσιών, την αύξηση της διαφάνειας και την αποτελεσματικότητά τους – πολλαπλασιάζονται σε όλο τον κόσμο. Ξεκίνησαν από την Ευρώπη και μπορούν να βρεθούν παντού, από την Ινδία μέχρι την Κορέα. Με περισσότερα από τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού να αναμένεται να ζήσει στις πόλεις μέχρι το 2050, η εξεύρεση τρόπων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πόλεων για τους κατοίκους τους έχει καταστεί προτεραιότητα. Σημαντικές εταιρείες όπως η Intel, η Cisco Systems και η IBM συμμετέχουν στην έρευνα νέων εφαρμογών σε αυτόν τον αναπτυσσόμενο τομέα.

Ανάμεσα στα καταπράσινα χωράφια στην αγροτική καρδιά της Ελλάδας, η ιστορική πόλη των Τρικάλων – έχει 82.000 κατοίκους – δεν ήταν η πιο προφανής υποψήφια για την πρώτη έξυπνη πόλη του έθνους.

Η χώρα βρισκόταν στο μέσο μιας χρηματοπιστωτικής κρίσης και ο δήμος χρωστούσε περίπου 45ω εκατομμύρια ευρώ, όταν έγινε δήμαρχος ο Δημήτρης Παπαστεργίου το 2014. Δεν υπήρχε καθόλου προϋπολογισμός για τα μεγάλα, τεχνολογικά σχέδιά του.

Ωστόσο, μέσω συνεργασιών με εταίρους, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία χρηματοδότησε το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό και εταιρείες όπως οι Sieben και Parkguru της Ελλάδας, τα Τρίκαλα έχουν αποκτήσει τη φήμη της πόλης της καινοτομίας, που χρονολογείται από το 2004, όταν το υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας την ονόμασε την πρώτη ψηφιακή πόλη του κράτους. Λίγο αργότερα, ορίστηκε ως μία από τις 21 πιο έξυπνες πόλεις στον κόσμο. Συμμετέχοντας σε έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ και προσφέροντας θέση στις τοπικές τεχνολογικές εταιρείες για δοκιμές, η πόλη έχει μειώσει το χρέος της κατά 20 εκατομμύρια ευρώ.

Από όλα τα έργα, το σύστημα ηλεκτρονικών καταγγελιών είχε μία από τις μεγαλύτερες επιπτώσεις στη ζωή των κατοίκων. Από την αρχή του έτους, ο δήμος έχει λάβει περίπου 4.000 αιτήματα και σχόλια. Περίπου το 10% προέρχεται από μια εφαρμογή smartphone που κυκλοφόρησε πέρυσι, σύμφωνα με τον δήμο, και τα ζητήματα επιλύονται ταχύτερα (κατά μέσο όρο οκτώ ημέρες αντί για ένα μήνα) – και η όλη διαδικασία είναι πιο διαφανής.

Όσον αφορά άλλα projects, το πείραμα με τους αισθητήρες στα φώτα των δρόμων, έχει μειώσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70%. Ή το σχέδιο της ΕΕ για τα μη επανδρωμένα λεωφορεία που λειτούργησε για 6 μήνες. Παρόλο που κράτησαν την οπτική ίνα για τον πιλότο, ο Παπαστεργίου παραδέχεται πως αυτό το τελευταίο έργο ήταν περισσότερο για να εμπνεύσει τους πολίτες παρά να βελτιώσει τη ζωή τους. «Το κύριο επίτευγμα ήταν να πείσουμε την κοινότητα ότι υπάρχει μια αλλαγή μπροστά μας και πως πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν».

Τα Τρίκαλα επίσης, είναι η μόνη πόλη στην Ελλάδα που έχει προμηθεύσει με Lego και ρομποτικά κιτ Raspberry Pi και τα 120 δημόσια σχολεία της,, μαι κίνηση την οποία πλήρωσε το e-Trikala, μια εταιρεία που δημιουργήθηκε το 2008 για να χρηματοδοτήσει την τοπική καινοτομία και που ανήκει κατά πλειοψηφία στο Δήμο.

Μακριά από τους διαδρόμους του 7ου Γυμνασίου Τρικάλων, ο καθηγητής Βασίλειος Σπάχος, παρουσιάζει το ρομποτικό του εργαστήριο – το πρώτο αυτού του μεγέθους σε ελληνικό δημόσιο σχολείο, που άνοιξε το 2015 με επιχορήγηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και υποστήριξη από το Δήμο. Μπροστά από χειροποίητες δημιουργίες , εξηγεί γιατί τέτοιες ευκαιρίες είναι τόσο σημαντικές για τη νεολαία των Τρικάλων.

«Έχει ανοίξει το μυαλό τους και έχουν βρει θέσεις εργασίας που δεν μπορούσαν καν να φανταστούν ότι υπάρχουν» λέει. «Για παράδειγμα, όταν ρώτησα έναν μαθητή τι θα κάνει μετά το τέλος της σχολικής χρονιάς, μου είπε: ‘Θα γίνω γιατρός, αλλά γιατρός ρομποτικής’».

Πέρα από το τεχνικό κομμάτι, τα Τρίκαλα ήταν επίσης η πρώτη πόλη που εφάρμοσε στην πράξη την εθνική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους κλειστούς δημόσιους χώρους το 2008, εργαζόμενη με τους ιδιοκτήτες τοπικών επιχειρήσεων και χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αξιοποιήσει τα οφέλη από το κόψιμο του καπνίσματος – αν και τα μπαρ και τα εστιατόρια αρχικά γκρίνιαζαν για την καταστολή.

Υπήρχαν επίσης καταγγελίες για την απομάκρυνση 80 θέσεων στάθμευσης προκειμένου να δημιουργηθεί χώρος για λωρίδες λεωφορείων χωρίς οδηγό, ειδικά όταν ο δήμος τις μετέτρεψε σε μόνιμους ποδηλατόδρομους μετά το πέρας του πιλοτικού προγράμματος.Ο Παπαστεργίου θυμάται ότι είχε δεχθεί τα πυρά ενός δημοτικού συμβούλου που του είπε ότι κάνει δύσκολη τη ζωή των κατοίκων με αυτοκίνητο, αλλά όπως λέει, είναι κάτι που το πήρε ως φιλοφρόνηση.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ορισμένες από τις παλαιότερες γενιές περιφρονούν τις πρωτοβουλίες υψηλής τεχνολογίας χαρακτηρίζοντάς τες άσκοπες. «Υπάρχουν κάποιοι που σκέφτονται ότι δεν τα χρειαζόμαστε όλα αυτά» λέει ο 79χρονος συνταξιούχος Γιώργος Κυριακούλης, που έκανε μια βόλτα με το λεωφορείο χωρίς οδηγό, από περιέργεια. «Αλλά οι περισσότεροι από τους φίλους μου, είναι θετικοί σε αυτά τα νέα πράγματα».

Αυτή η αλλαγή στάσης είναι ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των Τρικάλων, λέει ο Παντολέων Σκαγιάννης, καθηγητής ειδικευμένος στην καινοτομία στο Τμήμα Σχεδιασμού και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. «Μπορεί να μην είναι τεχνολογία Nasa, αλλά δημιουργούν ένα περιβάλλον στο οποίο οι πολίτες βαθμιαία εισέρχονται και συνηθίζουν στην πληροφορική».

Η πόλη έχει μεγάλα σχέδια για το μέλλον. Τα Τρίκαλα θέλουν να ενταχθούν στο πρόγραμμα Activage της ΕΕ, το οποίο δοκιμάζει έξυπνα σπίτια που παρακολουθούν την υγεία των ηλικιωμένων κατοίκων ανιχνεύοντας την κίνηση και την κατανάλωση τροφίμων.

Τα Τρίκαλα θέλουν επίσης να αναπτύξουν περαιτέρω ένα γεωργικό έργο το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την καλλιέργεια αρχαίων φαρμακευτικών φυτών για την φαρμακευτική βιομηχανία.

Ελπίδα του δήμου είναι πως το πρόγραμμα τεχνολογικής γεωργίας θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, ειδικά για τους νέους, και θα καταπολεμήσει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα στη Τρίκαλα και την Ελλάδα: το brain drain. Περίπου 420.000 Έλληνες, κυρίως νέοι απόφοιτοι, έχουν μεταναστεύσει μετά την οικονομική κρίση το 2008. Το ποσοστό ανεργίας των νέων, το οποίο περιλαμβάνει φοιτητές, έφτασε το 505 το 2013 και εξακολουθεί να κυμαίνεται γύρω στο 445, το υψηλότερο στην ΕΕ.

Για τον καθηγητή Σπάχο, η δημιουργία πιο έξυπνων πόλεων είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. «Η τεχνολογία είναι ο μόνος τομέας που δίνει στους νέους τα εργαλεία για να πετύχουν στη ζωή σήμερα, απλά κοιτάξτε τους πλούσιους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο» λέει κουνώντας το κεφάλι του.

«Εάν η χώρα μας μπορούσε να ακολουθήσει το παράδειγμα αυτού του δήμου, ίσως θα μπορούσαμε να βγούμε από αυτή την κρίση».[:en]With a flattering article “the Guardian” praises Trikala, a smart city in the heart of rural Greece, which one could not imagine, highlighting the innovative public works that have been done here and how much technology has changed the lives of its residents.

The original article

Inside Greece’s first smart city: ‘Now you don’t need to know a politician to get something done’

Trikala, in Greece’s agricultural heartland, is an unlikely candidate for a leading smart city – but innovations have improved lives despite the financial crisis.

“In the past, residents had to call the vice mayor just to change a broken street lamp,” says Sonia Sofou, a police officer turned civil servant. “Now you don’t need to know a politician to get something done.”

The 37-year-old is hard at work in the control room of Trikala, Greece’s first smart city. On the wall, nine screens display colourful maps and graphs monitoring the availability of parking spaces, the status of traffic lights and water pipes, the location of rubbish trucks and the town hall’s monthly budget.

Sofou answers the phone, logging reports of uncollected rubbish and fallen tree branches into the small city’s e-complaint system. As she works, the information shows up on one of the screens above her.

Smart cities – usually defined as those that use technology to improve services, increase transparency and become more efficient – are proliferating around the world. Pioneered in Europe, they can now be found everywhere from India to Korea. With more than two-thirds of the world’s population expected to live in cities by 2050, finding ways to make cities work better for the people who live in them has become a priority. Major companies such as Intel, Cisco Systems and IBM are involved in researching new applications in this growing field.

Set among green fields in the agricultural heartland of Greece, the historic city of Trikala – population 82,000 – was not an obvious candidate for the nation’s first smart city.

The country was in the grips of a financial crisis and the municipality was €45m (£40m) in debt when Dimitris Papastergiou became mayor in 2014. There was zero budget for his grand, tech-savvy plans.

But through collaborations with partners including the European commission, which funded a driverless bus pilot, and companies such as Greece’s Sieben and Parkguru, Trikala has earned a reputation for innovation that dates back to 2004 when Greece’s Ministry of Economics named it the nation’s first digital city. It was later shortlisted as one of the top 21 smart cities in the world. By participating in EU-funded projects and offering up a test site for local tech companies, the city has cut its debt by €20m.

Out of all the projects, the e-complaint system has had one of the biggest impacts on residents’ lives. Since the start of the year, the municipality has received about 4,000 requests and comments. About 10% came from a smartphone app released last year, according to the municipality, and issues are resolved more quickly (averaging eight days rather than a month) – plus the whole process is more transparent.

Elsewhere, an experiment with sensor-equipped streetlights slashed electricity usage by 70%. The EU project saw a handful of unmanned buses ferry people around the city for six months. Although they got to keep the fibre optics installed for the pilot, Papastergiou admits this last one was more about inspiring citizens than concretely improving their lives. “The main achievement was to persuade the community that there is a change in front of us and we have to be adapted to it.”

Trikala is also the only place in Greece to have supplied Lego and Raspberry Pi robotics kits to all its 120 public schools, a move paid for by e-Trikala, a company created in 2008 to fund local innovation that is majority-owned by the municipality.

Over in the echoing corridors of the 7th High School of Trikala, ICT teacher Vassilios Spachos shows off his robotics lab – the first of its size in a Greek public school when it opened in 2015 with a grant from the Stavros Niarchos Foundation and support from the municipality. Standing around tables of hand-built creations that can escape mazes, climb stairs and analyse water quality, he explains why such opportunities are so important for Trikala’s youth.

“This has opened their minds and they have found new jobs that they couldn’t imagine existed,” he says. “For example, when I asked [one student] what he’s going to do after this year, he told me, ‘I will become a doctor, but a robotic doctor.’”

Tech aside, Trikala was also the first city to actually enforce the 2008 national smoking ban in all enclosed public spaces by working with local business owners and using social media to extoll the benefits of ditching cigarettes – although local bars and restaurants initially grumbled about the crackdown.

There were also complaints about the removal of 80 parking spaces to make room for driverless bus lanes, especially when the municipality converted them to permanent bike paths after the pilot ended. Papastergiou recalls being accused by one city council opponent of making life difficult for people with cars, something he takes as a compliment.

Unsurprisingly, some among the older generation scorn the hi-tech initiatives as pointless. “There are a few who think, we don’t need that,” says 79-year-old retiree George Kiriakoulis, who took a ride on the driverless bus once out of curiosity. “But mostly my friends are positive on these new things.”

This shift in attitudes is one of Trikala’s biggest achievements, says Pantoleon Skayannis, a professor specialising in innovation at the University of Thessaly’s department of planning and regional development.

It “might not be Nasa technology”, he says, “but they create an environment in which citizens are gradually immersed and get used to IT.”

The city has big plans for the future. Trikala wants to join the EU’s Activage programme, which tests smart houses that monitor elderly residents’ health by detecting movement and food consumption. Trikala also wants to further develop a farming project which uses technology to grow ancient medicinal plants for the pharmaceutical industry.

The hope is that the tech farming project will create jobs, especially for young people, and fight one of the biggest problems in Trikala and Greece: brain drain. About 420,000 Greeks, mostly young graduates, have emigrated since the financial crash in 2008. The youth unemployment rate, which includes students, reached 50% in 2013 and is still hovering around 44%, the highest in the EU.

For ICT teacher Spachos, creating smarter cities is the key to tackling this problem. “Tech is the only sector that gives young people the tools to succeed in life nowadays, just look at the wealthy people in the world,” he says, shaking his head.

“If our country could follow the example of this municipality, maybe we could get out of this crisis.”[:]

Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Madeintrikala
Average rating:  
 0 reviews

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *